Google

Saturday, April 21, 2007

Min sokkeoppskrift




Etter en del prøving og feiling, samt intense søk på nettet, har jeg kommet fram til en sokkeoppskrift som jeg er veldig fornøyd med. Sokene er strikket fra tåen og opp, noe som jeg synes er veldig greitt. Denne oppskriften er laget slik at det er uvesentlig hva slags garntykkelse og pinner du bruker.




1. Først må du finne ut hva strikkefastheten er. Altså; hvor mange masker det er pr 10 cm.


2. Deretter måler du hvor mange cm det er rundt foten din (eller foten til den som skal ha sokkene). Se tegning.






3. Nå skal du regne ut masketallet du trenger: Antall cm du nettopp målte x masker på 1 cm (hvis du har en strikkefasthet på 28 m pr 10 cm, skal du altså gange med 2,8). Deretter skal du trekke fra 10%.

Eksempel: 24 cm rundt foten x 2,8 m pr 1 cm = 67,2

minus 10% (6,72) = 60,48

Du må ende opp med ett masketall som kan deles på 4.

4. Nå skal du legge opp 8 masker med heklenål og en tråd i en annen farge (tråden fjernes etterpå). En video som viser hvordan du legger opp finner du her.

Strikk 5 omg glattstrikk. Fjern oppleggstråden (som vist på vidoen) og plasser de nye maskene du da får på en ny pinne. Du skal nå ha 16 masker på 2 pinner.

Fordel maskene på 4 strømpepinner.
1. omg: øk 1 m i begynnelsen av 1. pinne, øk 1 m i slutten av 2. pinne, øk 1 m i begynnelsen av 3. pinne, øk 1 m i slutten av 4. pinne.
2. omg: str alle m rett.
Gjenta disse 2 omg til du har fått så mange m som du regnet ut.
Du kan nå fortsette i glattstrikk, eller strikke mønster over de 2 første pinnene. Strikk til sokken måler ca 2/3 av total lengde på foten.
Hæl: Strikk frem og tilbake over hælmaskene, like mange omg som masketallet på 1 pinne (1/4 av totalt masketall). Deretter felles 1 m i beg og slutten av hver rettomg til du har halvert masketallet på hælen. Plukk opp langs sidene like mange m som masketallet på 1 pinne. Fortsett å strikke rundt igjen. Strikke du mønster fortsetter du med mønster over de 2 pinnene som før. Omg begynner nå midt bak på hælen. Fell slik på hver 2. omg: str 2 r sammen på slutten av 1. pinne og 2 vridd r sammen i beg av siste pinne til du igjen har like mange m på alle pinnene. Nå strikker du vr bord (2 r, 2 vr) eller mønster på alle p. Strikk så langt du vil ha sokken (hvis du strikker med mønster anbefaler jeg å strikke noen omg vr bord på slutten. Fell av med rette og vrange masker.

11 comments:

Anonymous said...

Takk for oppskrift. Nå blir venninnen min glad.

Anonymous said...

Denne oppskriften virker genial, særlig når man lurer på om det er nok garn!Så kan man evt.spe på med striper i skaftet Bare et spørsmål: Hælmaskene, er det halvparten av alle eller ?

Fru Dart said...

Ja, hælmaskene blir strikket over halvparten av totalt masketall.

Shalla said...

Så fin oppskrift. Her var det ikke mye aktivitet for tiden. Har du lagt denne bloggen helt på hyllen?

Beate said...

Denne oppskrifta så bra ut! På norsk og med mulighet til å tilpasse etter garnet. Takk for den :)

Anonymous said...

"Fell slik på hver 2. pinne: str 2 r sammen på slutten av 1. pinne og 2 vridd r sammen i beg av siste pinne til du igjen har like mange m på alle pinnene."

Mener du her felling på hver 2.omg? Skjønner ikke sammenhengen mellom hver 2. pinne og første og siste pinne... For det er vel pinne 1 og 4 som inneholder flest masker på dette punktet?

Anonymous said...

For en flått side du har.
Dette er jo kjempe for sånne så meg. Forstår ikke engelsk oppskrifter. Lurte på om du kansje har Firestarter sokkene oversatt på norsk.
Dei er såååå utrolig fine.
Hilsen Ann Karin
an-kari@online.no

Fru Dart said...

Kristine: Du har selvfølgelig helt rett. Det skal stå "fell slik på hver 2. omg." Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen. Skal rette det med en gang.

Unknown said...

Tusen takk for så fin sokkeoppskrift som kan tilpasses størrelse og garn.. Det har jeg lett lenge etter :)

Fru Keilegavlen said...

Kjempeflott!! Tusen takk!!

Bundingen said...

Jeg har vært på utkikk etter ei slik oppskrift i flere år, og nå fant jeg din! Tror jeg må prøve med en gang selv om det ikke er mangel på sokker her i huset. Gleder meg!

Klem fra Ingunn